Pages

August 17, 2011

3rd day in ICU : 17/8/2011

bersambung dari nota sebelumnya..


balik keje tdi kul 3 pm..aku sempat jenguk kak yuhana lagi...tekanan darah die nampak rendah..chest tube masih dipenuhi darah..hari ni kak yuhana kene jalani dialysis..cuci darah..kerana bahan kumuh dlm drh die tinggi..dan air kencing pon tak keluar...badan die membengkak..dan hari ni juga die kene tranfuse darah..masuk berapa beg darah tah aku xpasti.....npk lebih teruk dari smlm...hari ni seolah2 kecederaannya sudah melibatkan kegagalan kepada buah pinggangnya untuk berfungsi...shingga perlu mesin dialysis untuk mencuci darah nya..keluarganya msih begitu..menangis dan menangis...

tak sempat tgok lama2...doktor kat ICU cuba menyuruh kami semua keluar dan jgn dtg beramai2..(walaupun kami staff dan beruniform)..hmm..esok aku akan dtg tgok kak yuhana lagi..insyaallah...aku sempat tgok diagnosis atau kecederaan sebenar yg dicatat kat nota kak yuhana

BILATERAL LUNG CONTUSION WITH RIBS FRACTURE 8TH-10TH

mksudnya : dua2 paru2 nya ditusuki oleh tulang rusuk yg patah sehingga menyebabkan pendarahan dan kemasukan udara yg byk ke dalam paru2..paru2 nya perlu ditebuk untuk keluarkan darah2 itu..dan hari ni..bekas itu dipenuhi darah lgi..mcm smlm..:(

(aku tepikir kecederaan ini..mcm mane la agaknya kak yuhana terhentak dalam ambulans tu...ya ALLAH kesiannya..masa eksiden tu die masih lgi sedar...shingga tiba di hospital kemarin..bagaimana rasanya kite dalam keadaan sedar rasa tulang kite mencucuk ke paru2....nauzubillah himin zalik...tkut aku pikirkan..)

semoga kak yuhana kembali stabil...dan pulih segera...aminnn..


.

No comments: