Pages

August 17, 2011

BERITA SEDIH : PERTEMUANKU DI ICU

16/8/2011...


hari ni keje ptg...ahh malas betul nk cari parking..mesti full..sticker staff tak amik lgi kat pejabat ni..umm..xpela jap lgi nk kol kak yuhana la tye die keje bile..bleh ajak die gi pjabat sama2..amik sticker..huhu..(dari smlm aku asik tepikirkan kak yuhana..taktau kenapa)

tepat kul 1.30 ptg..aku pun smpai la di wad...masih awal..blum kul 2..tipon kak yuhana kejap la..truuutt..truuuttt...''salam,heloo..kak ana,helooo..kak keje bile?'' (talian x brape jelas..berulang2 kali juga aku ber'helo2' ngn die''dgn suara esak tangis,suara sorg pempuan menjawab,''kak yuhana kat ICU''''kak ana kat ICU?? die watpe..transfer psakit ke?? ni siapa ya'',tye ku lagi
'' ni adik die..kak yuhana kat ICU,smlm die eksiden dgn ambulans kat MITC mase nak htr psakit ke HKL''
''APE!!??'' terbeliak mata ku..seakan tidak percaya berita yang baru ku dgr..
setelah bertanya sedikit sbyk mengenainya..aku berjanji pada adiknya untuk dg melawatnya kejap lgi..

aku pon minta izin dari ketua unit aku nk gi tgok kak ana kat ICU..rupa2nya aku yg terlambat,mereka sume dah tau berita psl kemalangan ambulans dgn teksi tu smlm lagi (cuma mereka xtau mgsa itu adalah sahabatku)..aku cuti smlm..naik keje hari ni bru tau cerita..ptut la aku asik tepikirkan kak ana je dari smlm..ntah knapa..mgkin inilah jwpnnye..wallahualam..

dgn lgkah yg laju,aku menuju ke ICU...smpai disana..rupenye bukan ICU mawar..die kat ICU ORKID..kelam kabut smpai x tanya kat ICU mane org tu...dasyat betul aku ni...patah balik gi ICU ORKID...suasana  sesak ramai sanak saudara kak ana ade disitu...bersama dgn waris2 psakit ICU yg lain...aku masuk dgn mudah,dgn uniform ku,ade kelebihan disitu...masuk tanpa perlu minta izin..aku tgok die..rasa nk nangis..dgn selimut yg ditutupi hgga dada, dgn mulutnya disumbat tiub penafasan..dgn berbagai2 mesin bantuan di sisi katil...seakan tidak percaya..inilah sahabatku yg sama2 pindah masuk ke hospital ini bebrapa mggu yg lalu..dgr berita,sjak smlm lgi,dia dah beberapa kali collapse..dan ASYSTOLE..setelah CPR berulang kali, keadaan die kembali stabil..bgitulah berulang2...hmmm



sempat juga aku jumpe nye untuk kali terakhir sbelum kjadian..pada mggu lepas..terjumpa di perhimpunan bulanan..aku masih igt,ketika itu,mukanya keletihan slepas bekerja.die mengadu kpadaku,wad baru nya ini sgt penat..mcm2 dah kene buat..aku simpati juga..kerana wad aku pula agak tenang..dan sgt selesa..aku gembira teserempak ngn die masa tu..die citer psl die dah pindah rumah semua nya....hmmm

2 minggu orientasi staff baru bersamanya,ckup mbuat aku kenal akan dirinya,die akan berkahwin ujung tahun ni,byk juga kisah keluarganya yg aku dah tau..walaupun kami baru knal sjak berpindah masuk ke hospital ini,ptemuan pertama kami blangsung dgn baik..seolah2 kami sudah kenal lama..hari2 kami pergi ke bilik orinetasi bersama2,rehat,makan,sembahyang...gelak ketawa....rasa mcm dah lama kenal...tp hari ni,die disini....telantar di atas katil...ingin saja aku bercakap sesuatu di telinganya...kata2 smgt..aku tau die dgr walaupun die dlm koma..namun,doktor2 dan nurse2 di ICU byk kerja nak dibuat disitu..aku xingin menganggu mereka..walaupun hati aku sgt tringin mengatakan sesuatu pada kak yuhana...T_T

kecederaannya agak parah..patah tulang rusuk..dan ia telah menyebabkan paru2 nya dimasuki udara dan darah sehingga satu tebukan perlu dibuat di paru2 nya untuk keluarkan bahan2 tu..shingga skrg..tiub itu masih ada disitu...dan die mmg koma sepenuhnya skrg.. dan intubated.....dgn mesin bantuan pernafasan...

sbelum balik kerja pada pukul 10 malam tdi,aku singgah lgi di ICU untuk lihat keadaanya..tekanan drhnya nampak sudah ada peningkatan..aku besyukur..esok aku akan dtg tgok die lgi...aku tau..die mesti nk ckp sesuatu ngn aku..mgkin nk beritahu psl kejadian yg menimpa dirinya..kalau x...xkn aku boleh tepikir psl die dri smlm..shingga bertekad ingin berjumpa die pd hari ni..nak ajak gi pejabat sama2 kononnye..(wallahualam) rupa2nya...aku hanya menemukan jasadnya yg koma hari ni....ya ALLAH..

KAU selamatkanlah kak yuhana YA ALLAH...berikanlah dia kesempatan untuk hidup dan mengecapi kebahagiaan..yg diimpikan...amin.........


p/s : minta kwn2 doakan shbt saye..smoga kak yuhana cpt sembuh..


.

No comments: